søndag den 25. marts 2012

Fornuften (og sommetider også medmenneskeligheden) er forsvundet!!


Efter en uge på langs (ja, jeg kunne jo åbenbart ikke klare de fysiske strabadser ved at bestige et bjerg, så forrige uge stod på forstuvet fod og maveproblemer, så jeg intet mad kunne spise i tre dage - man bliver meget afkræftet, kan jeg fortælle!) så er jeg klar til start igen..

Forrige uge, imens jeg var syg, startede Rie og Trine vores forskellige aktiviteter op. Vi holder ”Girls group-counselling” hver mandag. Tirsdag og torsdag står vi for forskellige lege og sports-aktiviteter. Onsdag har vi vores famøse fridag (hvilket virkelig bliver nydt!). Fredag laver vi et narrativ tegneforløb - børnene tegner om deres liv på gaden og vi forsøger at skabe samtaler med børnene omkring deres tegninger. Vi vil bl.a. have dem til senere at tegne selvportrætter og portrætter af hinanden, så vi kan prøve at få skabt en bevidsthed hos børnene, om hvem de er.
Hver anden fredag vil vi ydermere forsøge at få lavet et legeforløb gennem metoden Joyful Play. Metoden kommer fra USA og bliver brugt i arbejdet med traumatiserede børn. Hjemme i Danmark bruges metoden på de forskellige asylcentre. Jeg har skrevet to opgaver omkring metoden sammen med Karen, og håber nu på også at få lov til at udføre den. Dem af jer, der kender mig fra semi ved, at jeg er rigtig positiv overfor metoden.. :)

Sprogbarrieren hernede begynder at vise sine dårlige sider i forhold til det pædagogiske arbejde. Forsøgene på at samle børnene og forklare dem forskellige regler i aktiviteterne bliver besværliggjort af, at mange af børnene (og de ansatte) ikke kan tale engelsk særlig godt (eller i det hele taget).. Meget af kommunikationen på CAS foregår på twi på trods af, at der er en regel om, at sprogfordelingen skal hedde 80-20% i engelsk favør. Det gør det svært at tage styringen i aktiviteterne, når man skal bruge en ansat som tolk. Det gør, at man føler stor frustration og sommetider tvivler på, at man kan få udført noget imens man er i praktik. Ens tanker om og forventninger til sig selv som pædagog bliver i den grad sat på en prøve og det kan være yderst demotiverende i det hele taget at føle sig så hjælpeløs (og til overs) det meste af tiden. Heldigvis er vi gode til at tale ud om vores tanker og følelser indbyrdes og vi støtter hinanden det bedste, vi har lært.

Nu skal det ikke lyde som om, at det hele er en stor frustration at være på CAS, for det er det bestemt ikke. Børnene er stadig det bedste ved arbejdet (og det er jo heldigvis sådan det skal være)..
Når jeg kommer hjem til DK igen, er jeg mester i bordtennis. En af de skønne skønne drenge ”underviser” mig i bordtennis-sportens fantastiske muligheder. Jeg spillede i en times tid med ham og fik skabt en rigtig god relation igennem spillet. Nu gælder det så om at fastholde og arbejde på relationen igennem andet end bordtennis – men et sted skal man starte! :)

Vi havde et møde med vores superviser  på CAS (Bridget) i fredags. Vi fik snakket om den ghanesiske undervisningskultur og om CAS’ kultur og institutionspolitik.
Vi har undret os meget over, at man på CAS har en regel om, at man ikke må slå børnene, men at denne regel desværre ikke altid overholdes. I Ghana har man åbenbart en lov i deres skole-lov (hvad der kan sammenlignes lidt med vores folkeskolelov) som siger, at man gerne må true børnene med tæv men at man ikke må tæve børnene. Kender i begrebet ”alt er relativt”? Det kender ghaneserne i hvert fald for det er åbenbart meget relativt, hvad tæv er. For at vende tilbage til CAS og regel om ikke at må slå børnene. Hjemmefra er vi vant til, at arbejder du et sted, så har du gennem din ansættelse accepteret institutionens politik, om du så er enig eller ej. Det er IKKE det samme i Ghana (eller i hvert fald ikke på CAS). Her kører man stort set sit eget løb i forhold til pædagogisk tankegang. Og dermed også i forhold til spørgsmålet om man må slå børn!
Hvorfor der ikke bliver gjort noget ved det fra ledelsens side, spørger i?? Ja, det spurgte vi også om. Svaret (vi fik) er simpelthen, at ledelsen er svag. Bom! Og jeg er helt enig. (For lige at lave en grov generalisering) Ghaneserne er et konfliktsky folk og det gør det unægtelig svært at få startet en diskussion og højst sandsynligt en af årsagerne til der intet bliver gjort.
Derudover ligger det åbenbart i den ghanesiske undervisningskultur, at man truer børnene med en bambuspind til disciplin. Men hvor meget respekterer et barn en underviser, som konstant truer med tæv?? Og hvor længe kan man ”nøjes” med at true, indtil man bliver nødt til slå?? Og hvor meget respekt til barnet har en underviser, når man føler behov for at true?? Det er helt skævt, især når de faktisk har nedskrevet børns rettigheder, som minder meget om vores. Fx at barnet har ret til at blive behandlet med respekt.
Netop dette dilemma fortalte Bridget også om. Balancen mellem på den ene side at være underviser, som skal behandle barnet med respekt, i forhold til skoleloven, mens man på den anden side stadig hænger fast i en ældgammel undervisningsform med tæv, som faktisk ikke er direkte ulovlig, men som kan gradbøjes, så den passer til den enkelte undervisers behov!

Desværre virker det ikke som om tingene er i umiddelbar forandring, på trods af, at mænd og kvinder som Anthony, taler stærkt for ikke at slå børn.. 


- Trine

Ingen kommentarer:

Send en kommentar